Konflikthantering i vardagen
Konflikthantering i vardagen
Alla människors vardag är full av möten med andra människor och företag. I dessa möten uppstår ofta missförstånd och motsättningar. Alla bevakar sina egna intressen och ibland är det svårt att veta vilket handlande, som leder till de resultat man önskar.
Föreläsningen “Konflikthantering i vardagen” är en högintensiv timma full av nycklar, ledtrådar och förhållningssätt som syftar till att förhindra och lösa energislukande vardagliga konflikter på arbetet och i privatlivet.
En del av innehållet
- Att tala är ett behov, att lyssna en konst!
- 70% av alla konflikter är missförstånd!
- Vad är en konflikt samt vilka 4 faktorer påverkar den?
- Den dubbla problematiken som skapas av fördomar i samband med första intrycket!
- Behovet av uppmärksamhet är ett av människans grundläggande behov.
- 5 olika primitiva konfliktmönster man kan stöta på och hur man bäst bemöter dem.
- Frågemetodik
- Hur undviker man konflikter samt hur löser man en konflikt om man hamnat i en?
- Innebörden av all kommunikation är gensvaret du får.
- Betydelsen av ditt kroppsspråk och tonläge.
- Konsten att skapa rapport.
- Anpassa ditt bemötande efter vem du har framför dig.